Pilot met VR-technologie in de klas voor OPOHvT

19 december 2018
De piramides in Egypte binnen handbereik of een wandeling tussen de dinosaurussen: voor leerlingen van de twaalf basisscholen binnen de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Hof van Twente kan het sinds deze week.

In Dagblad Tubantia was het volgende artikel te lezen:
 
En een verre reis hoeven ze er niet voor te maken. Vanuit de schoolbanken maken ze met een speciale headset kennis met virtual reality, waarbij een persoon wordt verplaatst naar een door de computer gegenereerde  wereld, en zogeheten augmented reality, waarbij nieuwe informatie wordt toegevoegd aan de werkelijkheid zoals wij die kunnen waarnemen.

Primeur

De leerlingen van de groepen 7 en 8 van de openbare Daltonschool Elserike in de buurtschap Herike-Elsen hebben de primeur. Zij mogen als eersten 32  headsets met geïntegreerd beeldscherm testen.

Maartje Woudenberg (11) is enthousiast: „Het is heel gek om ineens in de bergen te lopen of olifanten van dichtbij te zien. Zo krijg je een beter beeld van hoe iets er in het echt uitziet. Dat is heel anders dan een plaatje in een lesboek."

Verbeteren

Voor de stichting is dat juist het doel. Directeur Bertjan ten Donkelaar: „Wij zoeken altijd naar technische toepassingen die ons onderwijs kunnen verbeteren. We hebben deze brillen op een beurs in Londen gezien."

De headsets kunnen tegelijk worden aangestuurd. De docent bepaalt of de lesstof ondersteund kan worden door virtual reality en augmented reality.  Biologie of aardrijkskunde lijken zich er het meest voor te lenen. „Maar er is ook software in ontwikkeling voor rekenen. De mogelijkheden zijn onbeperkt."

Bos

Betekent dit voor de leerlingen het einde van de bezoekjes aan het bos of de excursies naar Den Haag of Amsterdam? Ten Donkelaar: „Zeker niet! Het is een vervolg op de dingen die we vroeger alleen via plaatjes in een boek konden zien en nu via een filmpje op de computer kunnen bekijken. We zoeken naar de beleving en verwondering bij kinderen. Dat hopen we met deze headsets te bereiken."