Obs Stedeke mag zich excellente school noemen!

23 januari 2017
Zojuist is bekend geworden dat Obs Stedeke zich een excellente basisschool mag noemen! Ze zijn 1 van de 38 bassischolen die dit predicaat dit jaar verkregen hebben, een prestatie om trots op te zijn, zeker omdat er meer dan 6000 bassischolen in Nederland zijn.
Samen met de kinderen is de bekendmaking gedaan in de hal en is er geknald met confettikanonnen.
Het bestuur van OPO Hof van Twente, dhr. Robert Geerdink en dhr. Bert van den Berg maakte dit samen met de wethouder van onderwijs, dhr. Pieter van Zwanenburg bekend aan alle leerlingen en leerkrachten. Voor de leerlingen is er een feestelijk taartje. De wethouder bracht een prachtig cadeau mee; de gemeente bekostigt een feestelijke dag die wordt afgesloten met een voorstelling van alle kinderen, voor alle ouders. 
 
Om een excellente school te worden, wordt er naar andere zaken gekeken dan naar de resultaten die de school behaalt. Deze moeten uiteraard voldoende zijn, maar het gaat binnen het excellentietraject om wat er extra wordt toegevoegd aan het programma en waardoor het onderwijs zich onderscheidt van dat op andere scholen.
Het team is zeer blij met het behaalde resultaat. De afgelopen jaren heeft het erg hard gewerkt om het onderwijs steeds een stukje beter en meer divers te maken. Ook zijn er flinke investeringen gedaan in de nieuwste leermiddelen, in samenwerking met het overkoepelend bestuur, OPO Hof van Twente.
 
Ze zijn excellent bevonden op basis van het door ons opgestelde profiel. Dit houdt in dat leerlingen zich op Obs Stedeke autonoom kunnen ontwikkelen binnen een rijke leeromgeving. Voorbeelden hiervan zijn de vele ateliers binnen de school. In de ateliers kunnen kinderen onder meer leren programmeren, een vreemde taal leren, 3D-printen, muziek maken, tekenen en werken aan uiteenlopende zelfgekozen projecten. Daarnaast bieden ze ook een kookproject, internationaliseringsactiviteiten en allerlei uitdagende materialen aan.
 
Het traject duurde een jaar. In het afgelopen jaar heeft de school zich moeten verantwoorden aan de onderwijsinspectie en aan de excellente school jury. Zij hebben onder meer de school bezocht en beoordeeld op vele criteria, waaronder het onderwijsaanbod en de manier waarop de school omgaat met verschillen tussen leerlingen. Daarnaast zijn er gesprekken geweest met leerkrachten, ouders en leerlingen. Zowel de inspectie als de jury hebben een rapportage opgesteld, welke is voorgelegd aan de inspecteur-generaal van het onderwijs. Die heeft besloten dat we in aanmerking komen voor dit predicaat.