Global Enterprise Challenge

Het idee van dit internationale project is ontstaan tijdens een studiereis van leerkrachten van Openbare Daltonschool Elserike in 2006 naar de Broadclyst Community Primary School (BCPS) in Exeter. De toenmalige directeur aldaar nodigde ons uit om te participeren in hun "Companies Project". Een project dat zij intern al eerder gedraaid hadden, maar naar een hoger plan wilden tillen: niet alleen het opstarten van een eigen bedrijf, maar van een multinational!
Een heel aantal jaren hebben we dit project samen met hen gedraaid. Ook de andere openbare basisscholen hebben hier al eens aan meegedaan, maar vonden de tijdsinvestering toch te pittig en zijn ongeveer 10 jaar geleden afgehaakt.

Het toen nog "Multinationalproject" maakte in 2014-2015 een groeispurt door! In het voorjaar van dat schooljaar heeft het project tijdens een internationaal congres in Barcelona van Microsoft $25.000,- gewonnen om het project wereldwijd uit te rollen. Vanaf dat moment is vooral de school in Engeland kartrekker van "the Global Enterprise Challenge". Scholen van over de hele wereld doen mee. Kinderen uit ArgentiniŽ, Amerika, India, Spanje, Iran, IsraŽl, AustraliŽ, Abu Dhabi, Dominicaanse Republiek enz. nemen deel en richten dezelfde bedrijfjes op als onze kinderen.

De teams gebruiken hiervoor een speciaal daarvoor ingerichte Office365-omgeving waar kinderen zich aan elkaar voorstellen via hun biografieŽn, ideeŽn uitwisselen via Yammer en SharePoint en contact leggen via Teams.
Microsoft doet zelf ook nog een duit in het zakje door de uiteindelijke winnaars (beste plannen, presentaties, creatieve ideeŽn en ondernemerschap) van het project hun hoofdprijs op te laten halen bij het hoofdkantoor van Microsoft in Seattle! Vorig jaar is daar om begrijpelijk redenen trouwens van afgestapt, dus hoe dat dit jaar zal gaan is nog niet helemaal duidelijk.

Wat houdt het project precies in?
De kinderen van groep 8 (van de deelnemende scholen) zijn verdeeld in teams van twee tot 5 leerlingen en maken ieders een keuze uit een lijst van 10 producten. De producten waaruit gekozen kan worden, varieerden van sieraden tot cadeau-artikelen en van muffins tot aan wenskaarten. De leerlingen in alle deelnemende landen doorlopen eenzelfde traject. In elk land is er uiteindelijk ook een team dat bijvoorbeeld "muffins" of "keyrings" heeft maakt. Deze teams worden vervolgens aan elkaar gekoppeld. Zij vormen samen dus een Enterprise.
De teams hebben niet alleen te maken met het ontwikkelen en verkopen van een zelf vormgegeven product, maar moeten ook telkens overleggen en informatie delen met de vestigingen in de andere landen. Contact over de vormgeving van het product, bedrijfsnaam, bedrijfslogo etc.

Om aan de lening van € 40,- te komen moeten de kinderen een "ondernemersplan" schrijven. Hierin worden duidelijke vragen gesteld over de werkwijze, doelstellingen, doelgroep etc. van hun bedrijfje. Ook een sluitende begroting is van essentieel belang.
Ze leren na te denken over elke stap die ze nemen en zien ze dat er nogal wat bij komt kijken bij het opzetten van een succesvol bedrijf. Uiteindelijk zal het ondernemersplan gepresenteerd moeten worden aan "de Dragons Den". Een commissie van drie tot vier volwassenen (vaak ouders). Wanneer ze daar hun goedkeuring van hebben gekregen kunnen ze hun €40,- gaan investeren.

De bedrijfjes in oprichting zullen merken dat niets voor niets gaat in de wereld van de zelfstandige ondernemer. Ze krijgen een prijslijst met daarop alle kosten voor o.a. printen, lamineren, huren van apparatuur/ mensen/ diensten, reclame-uitingen etc. Alles heeft zijn prijs.
Uiteindelijk moeten de producten in de maanden februari, maart april verkocht worden.

Veel meer informatie over het project is te vinden op de website www.gec.education.
De leerlingen doen enorm veel ervaring op en leren theoretische vaardigheden toe te passen in de praktijk. Het enthousiasme waarmee de leerlingen van groep 8 de afgelopen weken aan de slag gingen was erg aanstekelijk.